Het was een warme, actieve zomer. Een geslaagde: met maar liefst veertien groepen, 181 deelnemers, op vijf verschillende locaties, is er een hoop gebeurd.

Onze locatie in Frankrijk, Lemerie, hebben we twee keer bezocht. Eén keer met ons gezinsproject en een keer met ons tienermoederproject. De weken in Frankrijk waren zonnig, maar wie denkt dat we alleen in de zon hebben gelegen heeft het mis. Kanoën, mountainbiken, bergbeklimmen, we hebben het allemaal gedaan. Onze tijd in Frankrijk was actief, zoals het hoort.

Hoewel de kampen rustig en volgens planning zijn verlopen, is er ook een groep die een bijzonder avontuur heeft beleefd. Op het basiskamp in Chilly heeft een van de groepen een tornado doorstaan. Sanne Jense, adjunct-directeur, citeert uit het spannende verslag  van deze groep: ‘Overal waren omgevallen bomen. Het was erg spannend. Op het moment van de tornado stond we bij een meer, vanaf daar konden we zien hoe boomtoppen werden afgerukt en door de lucht suisden. Ook was er een boom op de grote tent gevallen. Gelukkig heeft de tent het er zonder scheuren vanaf gebracht. De boom kon worden weggehaald en de tent weer overeind gezet.’ Hoe beleven de deelnemers Chilly? ‘Midden in het bos is een wc en stopcontact, best luxe’, meent de 16-jarige Leander die van 16 t/m 20 september een deelnemer was van één van onze Chilly groepen. De ondernomen activiteiten vormen een zeker groepsgevoel, iets dat Leander beaamt.  ‘Als je na een lange dropping in de regen je kleren kunt drogen bij een kampvuur heb je gelijk sfeer. Door hier te zijn en bezig te zijn met alle activiteiten, krijg je al snel een hechte band. Je staat hier vanuit jezelf voor elkaar klaar terwijl niemand zegt dat dit moet.

Het mooiste moment was toen we op bivak waren bij de ruïne. Het vuur brandde, de sterren waren helder en er speelde iemand op een gitaar. Alles klopte geoon. De gezelligheid maakt dat je dingen doet die je anders nooit zou doen, en de rest gaat vanzelf.’ ’ Nieuwe locatie Tsjechië en Cross the Border Een nieuwe locatie is altijd spannend. Zo ook met onze nieuwe locatie in Tsjechië. Dezelfde activiteiten kunnen heel anders zijn op een nieuwe plek. Gelukkig is alles goed bevallen. Geen gebied blijft onverkend. Deze zomer hebben wij met ons Cross the Border project een tocht gemaakt door de Pyreneeën. In oktober gaat een nieuwe Cross the Border van start. Ook informatie hierover lees je op deze site. Meer weten over onze zomerkampen? Stuur ons een mail, bel of kijk rustig rond op onze site.

Hoe beleven de deelnemers Chilly? ‘Midden in het bos is een wc en stopcontact, best luxe’, meent de 16-jarige Leander die van 16 t/m 20 september een deelnemer was van één van onze Chilly groepen. De ondernomen activiteiten vormen een zeker groepsgevoel, iets dat Leander beaamt. ‘Als je na een lange dropping in de regen je kleren kunt drogen bij een kampvuur heb je gelijk sfeer. Door hier te zijn en bezig te zijn met alle activiteiten, krijg je al snel een hechte band. Je staat hier vanuit jezelf voor elkaar klaar terwijl niemand zegt dat dit moet. Het mooiste moment was toen we op bivak waren bij de ruïne. Het vuur brandde, de sterren waren helder en er speelde iemand op een gitaar. Alles klopte gewoon. De gezelligheid maakt dat je dingen doet die je anders nooit zou doen, en de rest gaat vanzelf.’ ’

Nieuwe locatie Tsjechië en Cross the Border